Buah hati Juliana Evans !

Dia juga pernah menjadi buah hati kepada penyanyi Sam (Bunkface). Selepas itu, namanya dikaitkan dengan seorang lagi artis iaitu pelakon Zizan (Raja Lawak).

Bagaimanapun, Jue menganggap cerita tentang hubungan cintanya dengan Zizan sebagai gosip.

Namun begitu, dia tidak menafikan selesa berkawan dengan lelaki itu yang sememangnya pandai berjenaka.

Kini, dirinya masih solo dan enggan terlalu memikirkan tentang cinta tambahan pula dia mahu menumpukan kepada pelajarannya terlebih dahulu.

Di sebalik cerita cinta, Jue mengaku akibat sikapnya yang gemar memendam perasaan, dia pernah mencintai seorang lelaki dalam diam.Itu cerita dulu kerana sekarang, pelakon filem Kami The Movie ini semakin terbuka untuk meluahkan perasaannya kepada seseorang yang disukainya.

“Bagaimanapun, saya lebih selesa sekiranya lelaki yang meluahkan dulu,” kata pelajar jurusan Komunikasi Massa di Kolej Sunway ini kepada OopStarz!.
Setelah beberapa ketika mengehadkan dirinya kepada dunia seni, kini Jue kembali aktif dengan berlakon beberapa telefilem iaitu Kasih Ke Syurga, Puteri Pulau Tuba dan bakal mengacara program Dentyne Karaoke yang disiarkan di sebuah laman sesawang.


Menyentuh tentang penjagaan kecantikan, paling menarik adalah Jue tidak percayakan diet.
“Apabila saya terlalu memikirkan diet, saya menjadi tertekan dan akan makan lebih banyak.

“Jadi, saya memilih untuk makan seperti biasa mengikut waktu makan yang betul. Walaupun kadangkala jadual makan tidak menentu, saya tetap akan memastikan perut tidak kosong.

“Saya juga makan nasi berselang hari dan menggantikan makanan itu dengan mi, sandwic atau makanan barat lain,” katanya yang jarang makan pada waktu tengah hari.
Biarpun begitu, dia sebenarnya menggemari makanan Melayu seperti sambal belacan dan sambal tempoyak yang pedas.





Muka tembam

Mungkin ada yang tidak perasan bahawa gadis berkulit cerah ini pernah mengalami pertambahan berat badan.

Katanya ketika berusia 15 tahun pipinya pernah menjadi tembam kerana berhenti daripada bermain gimnastik.
“Saya aktif melakukan sukan itu sejak berusia 7 tahun dan pernah menang secara berkumpulan mewakili Selangor.

“Wajah saya menjadi tembam sehingga usia 17 tahun. Namun begitu, saya rasa terkejut apabila berat badan saya berkurang secara tiba-tiba. Mungkin disebabkan saya tidak terlalu fikir tentang diet dan menikmati makanan seperti biasa.

“Ini kerana apabila saya murung dan rasa rendah diri dengan fizikal saya, ia membuatkan saya tertekan dan membuatkan saya makan lebih banyak,” ujarnya.

Gemar urut badan

Jika dibandingkan antara rawatan muka atau badan, Jue akan memilih rawatan badan untuk menyegarkan dirinya daripada penat bekerja.
“Saya tak percayakan rawatan muka di pusat kecantikan tetapi akan melakukannya sendiri di rumah.

“Namun, saya suka membuat urutan badan. Sekarang ini saya agak jarang melakukan amalan itu kerana tidak mempunyai masa terluang.

“Saya sangat menjaga kecantikan muka dan akan mengelak daripada tidur tanpa mencuci mekap. Walau lambat mana sekalipun saya tidur, saya akan pastikan wajah dibersihkan terlebih dahulu.

“Saya juga mengelak daripada bersolek setiap hari dan secara kerap. Saya hanya akan bersolek apabila di set penggambaran, menghadiri majlis tertentu dan keluar bersama kawan.

“Bagaimanapun, saya memilih untuk tidak bersolek tebal apabila keluar dengan kawan dan gemar memakai maskara serta celak mata.

“Saya juga tidak menggunakan terlalu banyak produk penjagaan kulit kerana kadangkala kulit saya agak sensitif. Setiap kali bersolek, pasti saya akan meletak pelembap muka terlebih dahulu.

“Sekali seminggu, saya akan memakai topeng muka yang dijual di pasaran untuk menyegarkan dan menukar semula sel-sel kulit,” jelasnya lagi.
Jue mula belajar memakai mekap sejak berusia 12 tahun ketika ditawarkan menjadi pengacara.

Dia mengehadkan penggunaan produk kecantikan kulit dan jarang menghabiskan banyak wang semata-mata untuk membeli produk tersebut.

Tak suka bikin kontroversi

Kata Jue, dia tidak mahu tergolong dalam kelompok artis yang tidak mempunyai visi dalam hidup.

SELAIN tentang kecantikan, banyak perkara lain boleh dikupas tentang artis muda yang seorang ini. Sebenarnya di sebalik pujian terhadap Juliana Evans, hal lain yang jarang diperkatakan ialah mengenai keupayaannya menepis pelbagai kisah buruk daripada melatari perjalanan seninya.

Sungguh, bagaikan tidak ada kisah buruk, cerita hitam yang kelam tentang pelakon yang mesra disapa Jue ini. Meskipun boleh tahan popular, sehingga hari ini ciri-ciri sebagai artis bersih dan baik begitu melekat pada dirinya.

Apa rahsia, apa resipinya? Kata Jue, apabila karier diletakkan di tangga teratas, maka isu panas atau kontroversi dapat dielakkan.

“Kalau balik-balik cerita kontroversi saja, saya rasa peminat pun bosan nak dengar dan melihatnya. Saya tak suka buat kontroversi, jadi tak ada cerita panas sangat.

“Saya sendiri pun tak suka dihimpit kontroversi. Rimas,” katanya, jujur.
Menurut Juliana, dalam bicara dengan media dia kurang suka bercakap topik mengenai hal yang bukan-bukan. Ini termasuklah soal cinta, lelaki dan impian perkahwinan.
“ Tak perlulah asyik nak cakap pasal cinta dan lelaki saja. Banyak lagi benda lain yang boleh dikongsikan.

“Apa pun saya percaya pilihan terletak di tangan masing-masing. Ada yang tak suka, ada yang suka bikin kontroversi.


“Terpulanglah kepada seseorang artis itu bagaimana nak mencorak perjalanan seni mereka.

“Jujurnya saya pun dah bosan ditanya soal cinta dan cerita lelaki. Kalau boleh, biarlah saya dikenali dengan bakat yang ada dan bukannya popular dengan kisah-kisah peribadi yang memualkan,” katanya.
Jelas isu merajuk

Laluan perjalanan seninya bermula selepas Jue terlibat dalam dunia penyiaran yang menyaksikan dia menjadi pengacara untuk program E-Zone (Astro Ria), Majalah Moral (TVIQ), Bintang Kecil Raya (TV9) dan Remaja (TV3).

Malah, dari situ bakatnya sebagai pelakon dikesan sebelum dia muncul dengan beberapa seleksi drama termasuk filem.

Pun begitu, jika diperhatikan, kehadiran Jue dalam industri hiburan seolah-olah sedikit suram kebelakangan ini.

Tak nampak langsung kelibatnya di kaca televisyen mewarnai slot-slot drama tempatan. Apa yang tak kena ya? Merajuk sebab tak dapat tawaran berlakonkah? Atau wajah kacukannya tidak boleh jual?

Tenang memberikan penjelasan, kata gadis berbintang Cancer ini, tidak pernah timbul soal merajuk kerana tidak ada isu yang membenarkan dia bertindak demikian.

“Mana ada merajuk, saya masih ada. Cuma beberapa bulan lepas saya terpaksa melupakan sebentar dunia lakonan sebab nak fokus pada pelajaran dan peperiksaan di kolej.



“Saya tak mahu buat dua kerja dalam satu masa, bimbang tak boleh nak berikan tumpuan seratus peratus dalam pelajaran.

“Dulu saya pernah buat begitu, berlakon dan belajar dalam masa yang sama. Memang susah sampai saya pernah gagal dalam salah satu subjek yang diambil.



“Sebab itu saya buat keputusan untuk berehat sekejap dan sekarang baru aktif berlakon semula,” kata pelajar tahun ketiga jurusan Komunikasi Massa di Kolej Sunway ini.
Langkah ke Amerika Syarikat

Atmosfera hiburan tanah air kini sudah banyak menyaksikan bagaimana satu persatu artis dan bakat muda tempatan merantau ke negara luar.

Sama ada kerana peluang yang sudah terbentang atau mencari pengalaman baru, semuanya dilakukan bagi membuktikan kepada umum bahawa hidup mereka penuh misi dan visi.

Jadikan sahaja Yuna atau Diana Danielle sebagai contoh terdekat.

Masing-masing telah dan pernah ke luar negara untuk tujuan yang sama meski yang seorang membawa haluan muzik dan seorang lagi mengkelek hasrat menimba ilmu lakonan di negara orang.

Namun, pada akhirnya nanti, usaha mereka itu akan membuka banyak mata sekali gus membuktikan bahawa tidak semua artis di negara ini tidak berilmu.

Tempias itu turut dirasai gadis berusia 22 tahun ini yang menanam azam untuk ke Amerika Syarikat (AS) bagi menyambung pengajiannya dalam program Ijazah Sarjana Muda.

Jika tiada aral melintang, tak lama lagi akan ke sanalah dia.
“Sebenarnya masih terlalu awal untuk saya bercakap mengenainya sebab perkara ini belum ada kata putus lagi.

“Perancangan untuk ke sana memang ada dan kalau tak ada apa-apa masalah, saya akan ke sana pada tahun depan dan lokasinya adalah di California.

“Saya pilih California sebab lokasi itu dilihat sesuai. Lagipun saya ni jenis tak tahan sejuk sangat. Kalau menetap di kawasan beriklim sejuk rasa tak selesa pula.

“Buat masa ini hanya itu saja yang saya boleh beritahu. Kalau ada perubahan Jue akan maklumkan,” jelasnya.
Cerita Jue, keputusan untuk menyambung pengajian ke luar negara dibuat bukan kerana dia mahu menunjuk lagak.

Tetapi ia merupakan sebahagian daripada misinya untuk belajar berdikari di tempat orang.

“Saya percaya kalau kita banyak melihat negara orang, lebih banyak pengalaman dan pelajaran yang kita dapat.

“Saya suka belajar dan tak kisah berjalan jauh untuk mencari ilmu bila berpeluang.

“Nak jadi artis berilmu kita tak boleh duduk di satu takuk saja, kena cabar diri untuk terus berkembang maju, ”kata.
Biaya diri sendiri

Dalam pada itu, pelakon utama filem Hantu Bonceng ini juga memberitahu, untuk merealisasikan cita-citanya itu, dia tidak meminta mana-mana pihak untuk membiayai pengajiannya.

Malah, cerita Jue dalam reaksi bangga, ‘penaja’ utama pengajiannya kelak tidak lain tidak bukan, dirinya sendiri.
“Bukan mahu menunjuk, tapi ia sebagai bukti betapa selama ini saya bekerja keras berlakon dan mengacara, semuanya kerana nak teruskan niat ke AS.

“Dari kecil saya simpan angan-angan untuk menyambung pengajian di sana. Kalau ia berlaku, ini bermakna satu daripada impian saya sudah tercapai.

“Tapi itu bukanlah pokoknya. Apa yang penting, saya mahu menaik-tarafkan diri saya kepada seorang artis yang berilmu dan berpengalaman luas,” ujarnya.
Dalam pada itu, kongsi Jue, dia juga memasang angan untuk menggunakan ilmu yang diraih di negara orang nanti untuk mengembangkan kariernya ke cabang yang lebih besar.

Tutur Jue, jika rezeki berpihak kepadanya, dia mahu meneruskan impian untuk bergelar seorang pengarah satu hari nanti.

Bukan itu sahaja, dia juga bercita-cita untuk menerbitkan program televisyen bercorak pelancongan termasuk menerbitkan sebuah majalah baru berkonsepkan semua dalam satu merangkumi fesyen, gaya hidup dan sebagainya.

“Impian saya memang banyak, tak mengapalah kalau kita mulakan sedikit demi sedikit. InsyaAllah kalau ada rezeki akan tercapailah hajat saya itu,” ujarnya meletakkan noktah.
______________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
______________________________________________________

Post a Comment

0 Comments