Resepi Kuih Kapit Asli


Kuih Kapit, juga dikenali sebagai "Love Letter" atau "Kuih Belanda", adalah sejenis kuih tradisional Malaysia dan Singapura yang biasanya dihidangkan semasa perayaan seperti Hari Raya dan Tahun Baru Cina. Kuih Kapit biasanya dihidangkan dalam bentuk berbentuk silinder rapuh yang berisi gulungan kertas minyak, dan mempunyai rasa manis dan lemak yang enak. Berikut adalah resepi Kuih Kapit Asli yang boleh anda cuba:

Bahan-bahan:

150g tepung beras
50g tepung ubi kayu
200ml air kelapa
200ml santan pekat
200g gula pasir
4 biji telur
1/2 sudu teh air kapur sirih
1/2 sudu teh esen vanila
Daun pandan (opsional)
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara:

Pukul telur dan gula pasir dalam mangkuk sehingga gula larut.
Tambahkan tepung beras, tepung ubi kayu, air kelapa, santan pekat, air kapur sirih, dan esen vanila ke dalam campuran telur dan gula. Kacau rata sehingga menjadi adunan yang licin dan sebati.
Jika menggunakan daun pandan, cuci bersih daun pandan dan potong kecil-kecil. Kemudian, tambahkan ke dalam campuran adunan dan kacau rata.
Panaskan cetakan Kuih Kapit di atas api yang sederhana dan sapukan minyak pada kedua belah permukaan cetakan.
Tuangkan satu senduk adunan ke dalam cetakan dan rapatkan. Kembalikan ke atas api dan biarkan ia mengering dan menjadi rapuh, kira-kira 2-3 minit. Anda boleh memusingkan cetakan supaya adunan menjadi sebati dan rata.
Angkat Kuih Kapit yang sudah kering dengan hati-hati menggunakan penyepit atau sudu kayu. Letakkan gulungan kertas minyak di bahagian tengah kuih yang masih lembut dan segera gulung kuih menjadi bentuk silinder.
Biarkan Kuih Kapit sejuk sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara untuk memastikan ia tetap rapuh dan tahan lama.

Kuih Kapit Asli siap dihidangkan! Anda boleh menikmati kuih ini sebagai hidangan manis tradisional semasa perayaan atau sebagai snek di sepanjang tahun. Selamat mencuba!

__________________________________________________________
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini..
Cukup lah hanya sekali..Terima kasih..
Please Click the advertisment.Once is enough.Thank You
AIK?..BACA JE, KOMEN LA SIKIT :)
__________________________________________________________
sumber: youtube

Post a Comment

0 Comments