Helah Cantik Tanpa Keluarkan Wang Lebih -Bahagian 2


Kulit Sempurna, Segar

1. Sapu primer solekan pada tubuh. Lebih cantik memakai dress jika kulitmu tampak bercahaya. Cara pakar solekan lakukannya? Sapu primer solekan yang biasa kamu gunakan di wajah. Ia mengandungi “penyebar cahaya” yang bantu kulit tampak sekata dan serlahkan lagi tona kulitmu. Eloklah kamu gunakan primer di bahagian yang ingin dijadikan perhatian. ‘Cosmo’ suka Revlon Beyond Natural Smoothing Primer, RM55.


2. Pusarkan gloss rona ceri pada pipi. Ini petua dari Dick Page, pengarah artistik untuk Shiseido The Makeup, guna gloss merah terang atau balm pada tulang pipi untuk serlah kemekaran pipi semulajadi. “Pusarkan beberapa lapis untuk dapatkan tahap kemekaran diingini,” jelasnya. Cuba Benefit Benetint Lip Balm SPF15, RM95.



3. Tukar bronzer jadi blush. Untuk pipi terbentuk seperti di pentas peragaan, sapukan bronzer pada cengkung pipimu. Ini mencipta bayangan dan buat pipi tampak dalam agar tulang pipimu lebih menyerlah. Boleh juga gunakan bedak debu atau padat yang lebih gelap ronanya.


4. “Catkan” bedak asasmu. Kalau di pentas peragaan, model mendapat sentuhan air-brush untuk efek kulit sempurna. Untuk gaya sebegitu: Gunakan berus solekan untuk pakai bedak asas cecair. Helaian berus mengagihkan bedak asas dengan sekata dan kamu akan mendapat litupan lebih halus. Untuk bahagian sukar seperti bawah mata atau hidung, kepit hujung berus agar meleper dan guna untuk sekatakan garis bedak. Jangan lupa syampu berus selang beberapa hari agar ia tak jadi tempat kuman membiak dan gumpalan.


Mata Menggoda Serta-merta
1. Pergunakan pembayang pipi sepenuhnya. Ambil pembayang jenis krim rona ros dan sapu dalam bentuk bulan sabit di bawah tulang kening dan atas tulang pipi. Efek cahaya lembut yang kamu dapat mampu menarik perhatian kepada mata dan buat wajahmu berseri-seri.

2. Pedap gloss pada keningmu. Bunyi tak munasabah, kan? Tetapi rona merah samar bersinar dapat membantu highlight dan “bukakan” matamu. Guna yang berumusan tak melekit agar bulu kening tak melekat-lekat, dan adun sekata.

3. Pakai pembayang mata rona bertentangan. Ini trend hangat sekarang tapi tak perlu beli yang baru, sebaliknya guna yang mana kamu ada. Sapu rona terang seperti ungu di kelopak mata, kemudian gariskan rona lebih lembut seperti hijau mutiara di garis bawah mata. Ada berani?

4. Letak bronzer pada bulu mata. Sikat bronzer pada bulu mata. Efek berkilauan lembut akan tampak sungguh seksi pada waktu malam apabila ia menangkap cahaya. Sekali sapu sudah memadai, takut nanti serbuknya jatuh di kulit pula. Cuba M.A.C Pigment Powders, RM82.

RAHSIA KECANTIKAN TANPA TARIKH LUPUT

Sesetengah tip kecantikan benar-benar menjadi, kamu boleh gunakannya bila-bila masa.

1. Kemaskan Keningmu
Guna maskara untuk serlahkan bentuk kening dan samari kening jarang. Cuba Anna Sui Eyebrow Mascara, RM72 – mengandungi ekstrak raspberi dan minyak biji anggur untuk lembapan.

2. Samari Lingkaran Gelap
Sapu tipis rona taupe (coklat-kelabu) pada garis bawah bulu mata untuk “lawan” lebam matamu. Ini trick jurusolek apabila kehabisan penyamar. Cuba Estée Lauder Pure Color EyeShadow rona Mink, RM65.

3. Bibir Lebih Mungil
Sedikit glitter atau pembayang mata bersinar dipedap di tengah bibir beri efek bibir penuh. Cosmo suka Giorgio Armani Cosmetics Maestro Eye Shadow rona Sparkling Pink Beige, RM85.

4. Pantul Cahaya
Campurkan sedikit pembayang mata metalik pada losen wajah untuk efek tona kulit panas. Pilihan Cosmo, Bobbi Brown Metallic Eye Shadow rona Burnt Sugar, RM70.

Post a Comment

0 Comments